Blogg
Visa alla nyheter

Publicerad: 2025-09-12

Hållbarhet som håller - därför släcker vi kategorin Miljöprodukter



Att kalla något för "miljövänligt" utan att kunna visa varför är ett växande problem inom vår bransch. Sådan så kallad greenwashing skadar både trovärdigheten och utvecklingen mot verkligt hållbara val. 



På Unitedprofile arbetar vi kontinuerligt för att presentera korrekt och relevant information i vår plattform. Nu tar vi nästa steg: 

Från och med 3 november 2025 släcker vi helt kategorin Miljöprodukter i våra system.


Det handlar inte om mindre hållbarhet - utan om mer tydlighet

Problemet är inte ambitionen. Problemet är otydligheten.

Begreppet miljöprodukt saknar i de flesta fall en gemensam definition. Det som uppfattas som miljövänligt kan skilja sig kraftigt mellan olika aktörer - och utan tydliga kriterier blir det omöjligt att jämföra produkter på ett rättvist och trovärdigt sätt. Risken att vilseleda slutanvändare är stor.

Det här har också uppmärksammats på EU-nivå, där nya regelverk är på väg för att stoppa just svepande och obelagda miljöpåståenden. Att arbeta med transparens är därför inte bara en etisk fråga, utan en del av att framtidssäkra vår bransch.


Förändring i vårt globala kategoriträd

Som digital marknadsplats hanterar vi ett stort och delat kategoriträd där tusentals produkter sorteras och blir sökbara - både för återförsäljare och slutkunder. Det är en strukturell ryggrad i plattformen, och ett verktyg för att visa rätt produkter på rätt plats.

Det är i detta globala kategoriträd vi nu gör förändringen.

Kategorin Miljöprodukter kommer att tas bort helt från systemet.

Vi uppmanar därför alla återförsäljare som har en webbsida hos oss att redan nu se över "puffar" och genvägar på startsidorna så att de inte länkar till kategorin som tas bort.


Så stärker vi hållbarhetskommunikationen tillsammans

Det är viktigt att understryka: Hållbarhetskommunikation är inte fel, men den måste vila på fakta och transparens.

Vi uppmuntrar därför till att istället använda:

  • Erkända certifieringar som FSC, OEKO-TEX®, GOTS m.fl.
  • Kommunikation som visar hur en produkt är bättre ur ett hållbarhetsperspektiv - snarare än att bara påstå att den är det


Ett starkare varumärke börjar med trovärdighet

Att ta bort kategorin Miljöprodukter är en viktig del i att skapa en mer professionell, transparent och trovärdig bransch. För oss är det en självklar utveckling av vår kommunikation och en konkret åtgärd för att stärka både användarupplevelsen och varumärket.

Tack för att du är med oss på den resan.


Emil Naula
Kommunikationschef Unitedprofile